Coronavirus: veelgestelde vragen van werkgevers

Terug naar het overzicht
  • Hoe gaat ons fonds om met het innen van de pensioenpremies in tijden van corona?

    De nota’s vooor de pensioenpremie hebben normaal gesproken een betaaltermijn van 14 dagen. Om u iets meer ruimte te geven, verlengen we die termijn naar 28 dagen. Dat geldt vanaf de voorschotnota van april, die op 15 april wordt verzonden.
    Werkgevers die acute problemen hebben bij het nakomen van financiële verplichtingen, kunnnen voor een betalingsregeling aanvragen. Stuur hiervoor een e-mail naar werkgever@bpf-phj.nl. Dit kan alleen als u ook gebruik maakt van de NOW-regeling. Stuur een kopie van uw aanvraag van de NOW mee met uw e-mail. Samen met u zoeken wij naar een passende oplossing.

  • Mag ik de pensioenaangifte later doen?

    Nee. Wij hebben uw pensioenaangifte nodig om de pensioenaanspraken voor uw werknemers zorgvuldig vast te stellen. Daarom is het niet mogelijk om de gegevens later aan te leveren.

  • Wat is de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)?

    Met de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) probeert de overheid te voorkomen dat werknemers hun baan en inkomen kwijtraken door de coronacrisis. Vanaf 6 april kunt u een aanvraag hiervoor indienen bij UWV. De NOW-maatregel biedt werkgevers voor maximaal 90% een tegemoetkoming in de loonkosten. U vindt meer informatie op www.uwv.nl.

  • Wat zijn de gevolgen van de NOW maatregel voor mijn werknemers?

    Maakt uw bedrijf gebruik van de NOW-maatregel? Dan blijven uw werknemers bij u in dienst. Zij blijven 100% salaris ontvangen, ongeacht hoeveel uw werknemer werkt. Zij blijven pensioen opbouwen. Want u blijft het salaris van uw werknemer voor 100% betalen en dus ook dezelfde premie inhouden op dat salaris en dezelfde premie (samen met uw deel) betalen aan het fonds.

  • Als ik failliet ga, raken mijn werknemers dan hun pensioen kwijt?

    Door een faillissement eindigen de dienstverbanden van uw werknemers meestal. Het tot dan opgebouwde pensioen blijft uiteraard behouden. Maar bij het eindigen van het dienstverband stopt ook de verdere deelname aan de pensioenregeling van PHJ. Daarbij is de reden voor het faillissement niet van belang.

  • Wat doet het bestuur van PHJ?

    Het bestuur heeft een crisisteam ingericht dat de situatie nauwlettend in de gaten houdt. Er is wekelijks overleg. Ons fonds doet er alles aan om in deze situatie goed te blijven functioneren.